tisdag 9 juni 2009

Hej där ute !
Det var en kvinna som beställde tid hos mig. Hon ville ha sitt namn skrivet på kinesiska. Hon fick som vanligt en tid lite längre fram.
Så kom den dagen som hon säkert hade väntat på länge. Hon satte sig ner i soffan. Hon fick en kopp kaffe, vilket vi brukar bjuda våra kunder på medan vi gör i ordning allt som måste förberedas inför en tatuering. Efter en stund säger jag till henne att ta plats i stolen. Jag brukar alltid göra det allra sista, såsom att "ladda maskinerna", lägga ut plastfolie, ställa fram färgkoppar mm så att kunden kan se att allt är sterilt och ok. Jag frågar henne:
- Jaså, du ska ha ditt namn på kinesiska. Okej, har du lappen så skall jag se hur det ser ut.
- Va ! Jag har ingen lapp. Kan inte du det? Ja ha ! det kanske man skulle ha med sig. Jag trodde kanske att du kunde det annars.
Mycket har jag blivit förvånad över men detta......Jag hade sådan lust att säga till henne att det är klart, jag kan ju alla 3000 tecken utantill. Allra helst när man tänker på att hennes namn naturligtvis inte finns på det språket. Man får ju oftast göra ett tecken som på något sätt associerar till hennes namn.
Ja, ja ! där ser man. Jag slutar som sagt aldrig att förvåna mig. Det slutade i alla fall med att jag gjorde en liten fjäril i stället. Det var väl helt okej det också....... om inte bättre om ni frågar mig.
Kram på er alla där ute och ta vara på era liv. Vi hörs snart.

4 kommentarer:

  1. Fjärilen är ett fint motiv på en kvinna.
    Sen hoppas jag att hon tar reda med språkkunnig så att hon är säker på att hon får ett tecket som verkligen har rätt betydelse och inte något annat. Sen får hon ju två fina tatueringar

    SvaraRadera
  2. Men Anders kan du inte kinesiska????? Har du inte gått ut grundskolan???? Ha ha ha Nej herregud man slutar aldrig förvånas. Kram Susanne Binnberg

    SvaraRadera
  3. Hmmm och vad är det för fel på kinesiska tecken nu då??? :-)

    SvaraRadera
  4. det är ju lätt att ta reda på kinisiska tecken!
    Det finns ju internet!!!

    SvaraRadera